Verandermodellen:

Kies het juiste model voor jouw transformatie

 

Van duurzaamheidsambities en technologische vooruitgang (hallo AI) tot nieuwe manieren van werken; het zijn turbulente jaren geweest voor bedrijven.

Sterker nog, ik durf te stellen dat er geen enkele Top 100-organisatie te vinden is die in de afgelopen 10 jaar niet minstens één grote transformatie heeft doorgevoerd.

Naarmate bedrijven meer vertrouwd raken met verandermanagement, huren ze steeds vaker (vaste of interim) verandermanagers in om dit proces te begeleiden. Maar wat stelt deze experts, naast hun passie en ervaring, in staat om organisaties en stakeholders door transformaties te leiden?

Het antwoord: verandermanagement modellen!

Bijna 70% van alle verandermanagers maakt gebruik van professionele verandermodellen. Want hoewel organisaties sterk van elkaar kunnen verschillen, zijn mensen - en hoe zij omgaan met verandering - vaak verrassend voorspelbaar.

Dus waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden, als er bewezen verandermanagement modellen zijn die je precies laten zien welke stappen je moet nemen om succesvol te zijn? Zeker wanneer er veel op het spel staat en je geen cruciale stappen wilt overslaan.

In dit blogartikel introduceren we de top 6 verandermanagement modellen die elke veranderexpert zou moeten kennen. Maar laten we met de basis beginnen!

Wat zijn verandermanagement modellen?

Om te begrijpen waar verandermodellen vandaan komen, moeten we terug in de tijd; naar halverwege de 20e eeuw. De tijd dat wetenschappers en bedrijven het belang van een gestructureerde verandermanagement aanpak begonnen in te zien.

In de jaren 40 introduceerde Kurt Lewin het “unfreeze-change-refreeze” model (waarover zo meteen meer). Lewin’s model werd positief ontvangen omdat het een gestructureerde aanpak bood voor het managen van veranderingen. 

Het benadrukte de noodzaak om een gevoel van urgentie te creëren en weerstand tegen verandering te overwinnen door de bestaande status quo aan te pakken.

Sindsdien zijn er verschillende change management modellen ontstaan, elk met hun eigen unieke perspectief en aanpak. In de kern, change management hebben modellen als doel succesvolle verandering te vergemakkelijken door een stappenplan of fasen aan te bieden.

Maar welk model moet je kiezen?

Dit zijn de top 6 verandermanagement modellen

Alle onderstaande modellen hebben als doel om succesvolle veranderinitiatieven te ondersteunen door weerstand te verminderen, alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en individuen door het proces te begeleiden.

Toch werkt elk model net even anders, en zijn de resultaten afhankelijk van de organisatie en de context van de verandering.

Zijn verandermanagement modellen nieuw voor jou? Of weet je niet zeker welk model je moet kiezen? Dan ben je hier aan het juiste adres! Bij SPRING TODAY hebben we meer dan 20 jaar ervaring in het begeleiden van organisaties en het vinden van de juiste veranderexperts voor hun behoeften.

Dit zijn volgens ons de 6 verandermanagement modellen die elke veranderexpert in zijn of haar gereedschapskist zou moeten hebben:

Lewin’s Change Management Model

Het ADKAR Change Management model

Kotter's
theorie

Kübler-Ross Veranderkromme

McKinsey 7-S
Model

De zes batterijen van verandering

Hieronder geven we je een duidelijke en beknopte introductie van elk model én geven we advies over welk verandermanagement model het best bij jouw situatie past.

Het juiste verandermodel kies je op basis van je organisatie en veranderinitiatief.

Lewin’s Change Management Model : unfreeze, change, refreeze 

Helaas moet ik je teleurstellen; we hebben het hier niet over ijsjes in de zomer. 

Lewins model draait om het loslaten van oude gewoontes en doorvoeren van gewenste veranderingen, om deze vervolgens in het dagelijks werk te verankeren.

Lees meer over Lewin’s Change Management Model .

Kotter’s 8-stappenmodel: van urgentie creëren tot successen vieren 

Het model van Kotter biedt een duidelijke, stapsgewijze aanpak voor verandering. Het begint met het creëren van urgentie en eindigt met het verankeren van de verandering in de bedrijfscultuur.

Lees meer over Kotter’s 8-Step Change Model. 

ADKAR-model: verandering op maat

 

ADKAR staat voor Awareness (bewustzijn), Desire (verlangen), Knowledge (kennis), Ability (vaardigheid) en Reinforcement (versterking). Dit model richt zich op de individuele aspecten van verandering en helpt om barrières te doorbreken waar individuen in het veranderproces tegenaan lopen.

Lees meer over het ADKAR Model.

De Kübler-Ross verandercurve: inspelen op emoties

De Kübler-Ross Change Curve - ook bekend als de Veranderkromme of de Overgangskromme - beschrijft de emotionele fasen die mensen ervaren tijdens een grote verandering of overgang.

Lees meer over de Kübler-Ross Veranderkromme.

McKinsey 7-S Model: de interne kracht van je organisatie 

Het McKinsey 7-S Model helpt organisaties om zeven cruciale elementen te beoordelen en op elkaar af te stemmen om de algehele prestaties te verbeteren.

Dit model laat zien dat transformaties vaak meerdere dimensies raken. Zo kan een verandering in strategie bijvoorbeeld ook aanpassingen in structuur, systemen én vaardigheden met zich meebrengen.

Lees meer over McKinsey 7-S Model.

De zes batterijen van verandering: energie voor je organisatie 

De Zes Batterijen van Verandering (De Prins, Letens & Verweire) richt zich op de zes meest bepalende factoren voor succesvolle verandering binnen organisaties. Deze “batterijen” moeten voldoende opgeladen zijn om transformaties in organisaties mogelijk te maken.

Dit model identificeert zes "batterijen" die volledig moeten worden opgeladen en aangesproken om verandering en transformatie in organisaties mogelijk te maken.

Lees meer over De zes batterijen van verandering.

Hoe weet je of het verandermodel succesvol was?

Gefeliciteerd! Je hebt een verandermodel gekozen en geïmplementeerd. Maar hoe weet je of het effectief was? Het succes hangt af van verschillende factoren, zoals het type verandering. 

De volgende 3 methodes worden vaak ingezet om het succes van veranderinitiatieven te bepalen:

Wees niet bang voor feedback

Het verzamelen van feedback van belangrijke stakeholders - denk aan medewerkers, managers en klanten - is essentieel. Enquêtes, interviews, focusgroepen of informele gesprekken geven waardevolle inzichten in hoe zij de verandering ervaren en wat de impact is. Positieve feedback en een hogere tevredenheidsgraad laten zien dat de verandering succesvol is doorgevoerd.

Controleer of de veranderingen blijvend zijn

Succesvol veranderen betekent dat medewerkers de nieuwe processen, systemen of gedragingen niet alleen accepteren, maar ook op lange termijn blijven gebruiken. Zijn de veranderingen een onderdeel van de dagelijkse routine geworden? Dan was het verandermodel een succes!

Bereken de financiële impact

Organisaties kunnen de financiële impact van een verandering meten door te kijken naar financiële zaken zoals kostenbesparingen, een hogere omzet of verbeterde winstgevendheid. Uiteindelijk willen topmanagers vooral weten of je een positieve ROI hebt gerealiseerd.

Meer dan alleen verandermodellen

Verandermanagement draait om meer dan alleen het kiezen en uitvoeren van het juiste model. Want hoewel deze modellen richting geven, blijf jij zelf aan zet, en moet je waar nodig kunnen bijsturen.

Dit betekent dat je rekening moet houden met de gevoeligheden binnen de organisatie en je persoonlijke vaardigheden zult moeten inzetten om het verandertraject succesvol te begeleiden. Het is ook belangrijk om modellen te kiezen die de ontwikkeling van je organisatie, teams en medewerkers stimuleren. Een geïntegreerde aanpak is dus cruciaal voor succesvolle verandering.

Een geïntegreerde aanpak is noodzakelijk voor succesvolle verandering.

Twijfel je over het beste model voor jouw verandertraject? SPRING TODAY helpt je graag. Samen maken we jouw organisatie klaar voor de toekomst!

Hallo, ik ben Lisette, oprichtster van SPRING TODAY.

Hebt u gespecialiseerde veranderexperts nodig om uw transformatie te begeleiden?

In ons 25-minuten Change Consult duiken we in uw specifieke verandervraagstuk (zonder verplichtingen!).