Change Management Modellen:

de juiste gids kiezen voor jouw organisatorische transformatie

 

Van duurzaamheidsambities en technologische vooruitgang (hallo AI) tot nieuwe manieren van werken. Het zijn een paar turbulente jaren geweest voor bedrijven.

Sterker nog, ik durf te wedden dat je geen Top 100 organisatie kunt vinden die niet minstens één grote transformatie heeft ondergaan in de afgelopen tien jaar.

Naarmate bedrijven meer vertrouwd raken met change managementhuren ze steeds vaker (vaste of interim) verandermanagers om dit proces te begeleiden. Maar wat stelt hen in staat om de organisatie en alle belanghebbenden bij de transformatie te ondersteunen? Hoe doen ze dit? Met change management modellen!

Ja, bijna 70% van de verandermanagers gebruik van formele change management methodologieën. Waarom? Hoewel organisaties verschillen, zijn mensen - en de manieren waarop mensen reageren op verandering - eigenlijk heel voorspelbaar.

Dus waarom het wiel opnieuw uitvinden als er een handvol bewezen change management modellen zijn die je precies vertellen welke stappen je moet nemen om succesvol te zijn? Vooral als er veel op het spel staat en de risico's van het overslaan van een stap altijd aanwezig zijn.

Deze pagina is een inleiding tot de 6 change management modellen die elke veranderexpert moet kennen. Maar laten we eerst beginnen met de basis!

Wat zijn modellen voor verandermanagement?

Om Change Management modellen te definiëren, moeten we teruggaan naar het midden van de 20e eeuw. De tijd waarin wetenschappers en praktijkmensen het belang begonnen in te zien van het managen van verandering op een gestructureerde manier.

In de jaren 1940 introduceerde Kurt Lewin het "unfreeze-change-refreeze" model (dat we nog uitvoeriger zullen bespreken). Lewins model kreeg destijds positieve reacties van wetenschappers en praktijkmensen, omdat het voorzag in een gestructureerde aanpak voor het managen van verandering.

Het benadrukte de noodzaak om een gevoel van urgentie te creëren en weerstand tegen verandering te overwinnen door de bestaande status-quo aan te pakken.

Sindsdien zijn er verschillende change management modellen ontstaan, elk met hun eigen unieke perspectief en aanpak. In de kern, change management hebben modellen als doel succesvolle verandering te vergemakkelijken door een stappenplan of fasen aan te bieden.

Maar welke moet je kiezen?

6 Change Management modellen die je moet overwegen

Alle onderstaande modellen voor verandermanagement zijn gericht op het faciliteren van succesvolle veranderinitiatieven door weerstand aan te pakken, belanghebbenden op één lijn te brengen en individuen te ondersteunen tijdens het proces.

Maar elk model heeft zijn eigen unieke focus en methodologie. En zal verschillende resultaten hebben, afhankelijk van de organisatie en de specifieke transformatie die moet plaatsvinden.

Dus, als verandermanagementmodellen nieuw voor je zijn of als je niet zeker weet welke je moet kiezen, dan ben je bij ons aan het juiste adres! Bij SPRING TODAY hebben we meer dan 20 jaar ervaring in het werken met verschillende organisaties en het koppelen van deze organisaties aan gepassioneerde veranderexperts.

Dit zijn volgens ons de 6 onmisbare change management modellen die elke veranderexpert in zijn rugzak moet hebben:

Lewin’s Change Management Model

Het ADKAR Change Management model

Kotter's
theorie

Kübler-Ross Veranderkromme

McKinsey 7-S
Model

De zes batterijen van verandering

Hieronder geven we je een duidelijke en beknopte inleiding over elk van deze modellen EN een aanbeveling over welk verandermanagementmodel je moet kiezen, afhankelijk van jouw situatie.

Het kiezen van het juiste verandermodel
hangt af van je organisatie en het veranderinitiatief.

Lewin’s Change Management Model : ontdooien, veranderen, opnieuw invriezen 

Sorry dat ik je moet teleurstellen, maar we hebben het hier niet over ijs in de zomer. 

In plaats daarvan benadrukt het model van Lewin het belang van het ontdooien van bestaand gedrag, het implementeren van gewenste veranderingen en vervolgens het opnieuw invriezen van het nieuwe gedrag.

Lees meer over Lewin’s Change Management Model .

Kotter’s 8-Step Change Model: van het creëren van urgentie tot het vieren van overwinningen 

Het model van Kotter biedt een stapsgewijze aanpak voor een succesvolle implementatie van veranderingen. Deze stappen omvatten alles van het creëren van een gevoel van urgentie tot het verankeren van de veranderingen in de cultuur van de organisatie.

Lees meer over Kotter’s 8-Step Change Model. 

ADKAR-model: individualiseren change management

 

ADKAR staat voor Awareness, Desire, Knowledge, Ability en Reinforcement en richt zich op individuele verandering. Door dit model te gebruiken, pak je dus de barrières aan die individuen tegenkomen tijdens het veranderingsproces:

Lees meer over het ADKAR Model.

De Kübler-Ross Change Curve: emoties aanboren

De Kübler-Ross Change Curve - ook bekend als de Veranderkromme of de Overgangskromme - beschrijft de emotionele fasen die mensen ervaren tijdens een grote verandering of overgang.

Lees meer over de Kübler-Ross Veranderkromme.

McKinsey 7-S Model: het interne ontwerp van het bedrijf gebruiken als raamwerk 

Het McKinsey 7-S model is een raamwerk dat organisaties helpt bij het beoordelen en zeven onderling afhankelijke elementen te beoordelen en op elkaar af te stemmen om de algehele prestaties te verbeteren. Het benadrukt het belang van het overwegen van meerdere dimensies van een organisatie bij het plannen en managen van verandering.

Het model benadrukt dat al deze elementen met elkaar verbonden moeten zijn. onderling verbonden moeten zijn en afgestemd om organisatorische effectiviteit te bereiken. Bijvoorbeeld, een verandering in strategie kan een overeenkomstige verandering in structuur, systemen, áen vaardigheden!

Lees meer over McKinsey 7-S Model.

De zes batterijen van verandering: geef je organisatie brandstof 

De Zes Batterijen van Verandering (De Prins, Letens & Verweire) is een change management model dat zich richt op de belangrijkste drijfveren van succesvolle verandering binnen organisaties.

Dit model identificeert zes "batterijen" die volledig moeten worden opgeladen en aangesproken om verandering en transformatie in organisaties mogelijk te maken.

Lees meer over De zes batterijen van verandering.

Hoe weet je of het model voor verandermanagement succesvol was?

Gefeliciteerd! Je hebt een model voor verandermanagement gekozen en geïmplementeerd. Maar hoe weet u of het succesvol was? Het succes van een verandermanagementmodel hangt af van verschillende factoren en van het type transformatie.

Hier zijn drie veelgebruikte manieren om het succes van een veranderingsinitiatief in te schatten:

Wees niet bang om feedback van belanghebbenden te verzamelen

Het verzamelen van feedback van de belangrijkste belanghebbenden, waaronder werknemers, managers en klanten, is cruciaal. Enquêtes, interviews, focusgroepen of informele gesprekken kunnen inzicht verschaffen in hun perceptie van de verandering en de impact ervan. Positieve feedback, verhoogde tevredenheidsniveaus en ondersteunende gevoelens zijn aanwijzingen voor een succesvolle implementatie van de verandering.

De toepassing en het duurzame gebruik meten

De succesvolle adoptie en het duurzame gebruik van nieuwe processen, systemen of gedragingen door werknemers zijn sterke succesindicatoren. Monitoren of werknemers de veranderingen hebben omarmd en geïntegreerd in hun dagelijkse routines en werkpraktijken, kan helpen bij het bepalen van de effectiviteit van het geïmplementeerde model.

De financiële impact van de transformatie berekenen

Organisaties kunnen de financiële impact van de verandering evalueren door relevante indicatoren te analyseren. Dit kunnen kostenbesparingen zijn, verhoogde inkomsten, verbeterde winstgevendheid of andere financiële gegevens die verband houden met de veranderdoelstellingen. Uiteindelijk zal het bestuur altijd op zoek zijn naar een positieve ROI.

Verder dan Change Management modellen

Natuurlijk is verandermanagement veel meer dan alleen het juiste model kiezen en het uitvoeren. Uiteindelijk zijn dit slechts hulpmiddelen in je gereedschapskist. Ja, verandermodellen kunnen richting geven, maar jij moet nog steeds het schip besturen.

Dit omvat ook het benutten van de gevoeligheden van je organisatie en je persoonlijke vaardigheden om een veranderingsinitiatief succesvol te managen. Maar ook het werken met modellen om de organisatie-, team- en individuele ontwikkeling van uw mensen te verbeteren.

Een geïntegreerde aanpak is noodzakelijk voor succesvolle verandering.

Weet je nog niet zeker welk model je moet kiezen voor je veranderingsinitiatief? SPRING TODAY is er om je te helpen. Laten we en jouw organisatie klaarmaken voor de toekomst!