Deze vraag werd besproken tijdens de tweede bijeenkomst van The Change Management Platform NL.

Een geslaagde sessie in samenwerking met Anne Kloosterboer.

Anne Kloosterboer is auteur van het boek De Notenkraker (verschijnt Q2 2020), waarin zij voor 40 herkenbare veranderdilemma's een oplossing schetst. Anne is een ervaren Change Manager, heeft ervaring bij organisaties als FrieslandCampina en is columnist geweest in het FD. Bijgaand een selectie van 3 veranderdilemma's die zij in haar boek aanpakt. Herken jij ze?

1. Een sterker geloof opbouwen

U dacht dat iedereen het ermee eens was, maar nu wordt u weer geconfronteerd met scepsis over de noodzaak. Wat nu?

De vraag die rijst is: wat helpt om een sterker geloof op te bouwen? Hoe krachtig je ook denkt dat je verhaal is, het zal niet bij iedereen aanslaan. Is het echt nodig? Kan het niet wachten? Dit soort vragen blijft opkomen.

Niemand kan uw boodschap van verandering nauwkeuriger en geloofwaardiger overbrengen dan de klant. Dat kunnen zowel externe als interne klanten zijn. Vooral in grotere organisaties zie je dat ongefilterde feedback van klanten niet door iedereen wordt gehoord. Maak dit hoorbaar en voelbaar. Zo bouw je aan een dieper geloof.

2. Het moet nu gebeuren

Wat kunt u doen om duidelijk te maken dat langer wachten en uitstellen geen optie is?

Dit is een acute vraag in de huidige tijd waarin mensen voortdurend worden gevoed met prikkels. Vooral als er gewenning is opgetreden. Aanzetten tot actie in het hier en nu is moeilijk. Hoe doorbreek je dat?

Om aandacht te krijgen en te behouden voor iets waar mensen al aan gewend zijn, is vaak een symbolische, krachtige interventie nodig die mensen raakt. Stel managementteams bijvoorbeeld bloot aan een ervaring die de vinger op de zere plek legt, zoals de confrontatie met 300 product-marktcombinaties die de organisatie aanbiedt, terwijl de markt slechts om 10 varianten vraagt. Zorg ervoor dat je kiest wanneer je deze interventie inzet, want het kan niet te vaak, anders verlies je het vertrouwen van de organisatie en wordt het een managementtruc.

3. Mensen zitten vast in hun overtuigingen

Hoe verander je hardnekkige overtuigingen?

Het veranderen van ingesleten overtuigingen is vaak het moeilijkst. Elke organisatie heeft unieke ongeschreven regels en overtuigingen. Bijvoorbeeld: "Je bent hier een held als je met daadkracht brandjes blust" of "Sales heeft de leiding". Overtuigingen die in de loop der jaren zijn opgebouwd en voortdurend worden versterkt, zijn moeilijk te veranderen. Hoe doorbreek je die?

Hoe moeilijk het ook is om dit te doorbreken, het is vaak cruciaal. Deze ongeschreven regels zijn de doodsoorzaak voor veel veranderinitiatieven. Onderzoek welke ongeschreven regels en overtuigingen daadwerkelijk gelden. Vervolgens kun je ze inzichtelijk en bespreekbaar maken en een gerichte set interventies toepassen. Het ijsbergtool helpt om de onderliggende redenen voor specifiek gedrag van een individu, team of organisatie bloot te leggen

Heeft u hulp nodig met uw verandering & transformatie uitdagingen?

SPRING TODAY levert de Verandering & Transformatie experts die de taal van de organisatie spreken en de uitdagingen en complexiteit van de context begrijpen. Zij verbinden, creëren beweging en zetten een route uit naar "de organisatie van morgen!

Blog - contactverzoek