Onze bijeenkomst op 18 juni van het Change Management Platform NL was weer zeer geslaagd! Het hoogtepunt was gastspreker Jan Rotmans, hoogleraar Transitie Studies aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het thema van deze bijeenkomst: In Tijden van Crisis; wat betekent dat voor bedrijven?

Een mooi actueel thema waar we allemaal mee te maken hebben. Met als resultaat een sessie vol inspiratie!

Het CMP vergaderde volledig Corona-proof in hybride vorm, een deel was fysiek aanwezig en de rest online. We nemen u mee in het verhaal van Jan Rotmans dat centraal stond tijdens de bijeenkomst!

"Chaos

Deze Corona-crisis brengt chaos. Maar is dat slecht? 'Chaos' betekent 'geboorte' in het Grieks, volgens Rotmans betekent chaos dat we tot de kern van de overgang komen. We hebben crises nodig om ons gedrag te veranderen. Een echte transitie kan pas plaatsvinden na meerdere crises. Jan Rotmans voorspelt dat de wereld door deze crisis niet volledig zal veranderen, mensen zullen snel terugkeren naar oud gedrag. Maar een deel van de mens zal wel degelijk veranderen, en dat betekent een goed begin van een transitie!

De blinde vlek

Deze crisis dringt diep door op systeemniveau, dit heeft te maken met hoe wij als samenleving omgaan met onzekerheden. Deze Corona-crisis valt onder de Unknown-Knowns (verborgen feiten). We wisten dat dit kon gebeuren, maar we hebben het aan de kant geschoven. De blinde vlek. Dingen die we wel weten, maar systematisch vergeten. Volgens Jan Rotmans toont dit aan dat organisaties verschillende scenario's moeten ontwikkelen, het onverwachte moeten verwachten. Hij legt uit dat elk verdienmodel in elke sector momenteel onder druk staat. Hij voorspelt dat 3 van de 5 organisaties uiteindelijk ten onder zullen gaan in de kantelfase van een transitie, organisaties moeten schokbestendiger worden. Dit vereist het opbouwen van buffercapaciteit en het omgaan met onzekerheden en risico's. Want het blijkt, zegt Jan Rotmans, dat bedrijven niet voorbereid zijn. Veel bedrijven vertonen bijvoorbeeld risicomijdend gedrag, hebben angst voor verandering en zijn gericht op de korte termijn. De meest wendbare organisaties zullen overleven!

Jan Rotmans zegt bijvoorbeeld dat er twee reacties zijn op hoe organisaties reageren op een crisis: 1. Pure overlevingsmodus, dit zie je bij de meeste organisaties 2. Organisaties die het echt anders doen tijdens een crisis, maar dit zie je nauwelijks. Bedrijven moeten wendbaar worden om te kunnen reageren op snelle veranderingen van buitenaf.

Wat kun je als organisatie doen om overeind te blijven tijdens en na deze crisis:

  • Crisissen gebruiken om echt veranderingen door te voeren
  • Investeer in verdienmodellen waarmee je over 10 jaar geld kunt verdienen
  • Focus meer op sociaal rendement, dit is belangrijker dan financieel rendement, vooral voor de jongere generatie.
  • Probeer niet iedereen bij de overgang van uw bedrijf te betrekken. Neem de tijd: een cultuurverandering in een bedrijf kan gemakkelijk 10 jaar duren. Investeer in de persoonlijke transitie van mensen binnen een bedrijf.

Deze inspirerende hoogtepunten van de CMP-bijeenkomst leidden tot mooie dialogen tussen de aanwezigen. Onderwerpen waar we lang niet over gesproken hebben. We zien dat de leden van het CMP, juist in deze roerige tijden, veel steun aan elkaar hebben. Van elkaar leren en elkaar inspireren creëert impact. Dat was heel tastbaar tijdens deze bijeenkomst!

Meer weten?

Wilt u met ons van gedachten wisselen over dit artikel of onderwerp? Neem dan contact met ons op via [email protected].

 

Heeft u hulp nodig met uw verandering & transformatie uitdagingen?

SPRING TODAY levert de Verandering & Transformatie experts die de taal van de organisatie spreken en de uitdagingen en complexiteit van de context begrijpen. Zij verbinden, creëren beweging en zetten een route uit naar "de organisatie van morgen!

Blog - contactverzoek