‘’The Balancing Act’’

HR-managers kampen vaak met drukke agenda’s, zijn in veel projecten tegelijk betrokken en zijn bovendien veel tijd kwijt aan politieke discussies binnen de organisatie. Hoe onwenselijk het ook is, de effectiviteit van de eigen HR-organisatie krijgt vaak een tweede prioriteit!

Als HR-manager balanceer je vaak tussen tegemoet komen aan de lopende zaken, spoedklussen, projecten aan de ene kant en de noodzakelijke professionalisering van de eigen organisatie aan de andere kant, the Balancing Act. Daarom is het zaak om bij de professionalisering van de eigen afdeling een scherpe focus te houden op een beperkt aantal speerpunten. Natuurlijk roepen we al jaren dat de basale administratieve processen zorgeloos moet verlopen. Maar wat zijn de drie belangrijkste HR Key Quality Drivers om als HR-organisatie écht gelijkwaardig gesprekspartner te zijn?

Om dit te kunnen bepalen is het van belang in ‘’the Balancing Act’’ te weten wanneer je als HR het positieve verschil maakt bij managers en topleiding. In essentie gaat het hier om 3 kernkwaliteiten:

Business Framing (weten)

De impact van de HR-organisatie en –adviseurs wordt verveelvoudigd wanneer de HR-inbreng gebaseerd is op een grondige en actuele business kennis. Daarbij gaat het om kennis en inzicht van de kernposities, business processen en inrichting van de organisatie. Waar bevindt zich ‘het kloppend hart’ van de business? Waarmee worden (financiële) successen behaald, wat is het verdienmodel, welke bedrijfsrisico’s zijn er en hoe kunnen deze voorkomen worden, hoe ziet het business stakeholdersveld eruit? Maar ook waar ligt de aandacht bij de aansturing van mensen en hoe is de ‘’bedrijfsemotie’’, wanneer is men binnen de organisatie teleurgesteld, in mineur en wanneer opgetogen en euforisch? Deze kennis is noodzakelijk voor het aanbrengen van een ‘’Business Frame’’ voor de interventies vanuit de HR-organisatie!

HRM focus (kiezen)

De bijdrage van HR wint aan kracht wanneer een duidelijke (gezamenlijke) focus wordt aangebracht. Dit zorgt voor de noodzakelijke verbinding binnen de HR-organisatie. De focus richt zich op essentiële HR-thema’s en doelgroepen in de organisatie, gekoppeld aan de business prioriteiten.  Naast deze ‘denklijn’, is de bepaling van een ‘doe-lijn’ noodzakelijk. Daarbij gaat het om welke interventies passend zijn, gegeven de HR-thema’s en doelgroepen, maar ook om de betekenis voor de eigen HR-organisatie (kerntaken, competenties, samenwerking, organisatie, externe HR sourcing). Vanuit de keuzes volgen heldere business ondersteunende voorstellen gericht op vergroting van innovatiekracht, internationalisering, arbeidsproductiviteit en klantoriëntatie binnen de organisatie.

High Impact Performance (profileren)

De impact van HR wordt uiteindelijk het meest duidelijk in gesprekken, werksessies, teambijeenkomsten met managers en medewerkers. Het ontwikkelen van een ‘high impact performance’ geeft zichtbaarheid aan de HR-professional. In ‘het gesprek’ krijgt advisering, beïnvloeding, besluitvorming en impact een gezicht. En daarmee een essentieel vertrekpunt voor professionalisering. In het gesprek gaat het om ‘’taalmatching’’, spreek je dezelfde taal als de (top)managers, wordt er met één mond gesproken, is er voldoende (blind) vertrouwen. Hier komt de gelijkwaardigheid het meest tot uiting en dat betekent ook dat confrontatie, een eigen opvatting of tegenwicht bieden in de relatie tussen HR en CEO en lijnmanagers wordt gewaardeerd.

De combinatie van weten, kiezen en profileren zorgt voor een handige kapstok, waarmee ‘’the Balancing Act’’ tegemoet kan worden getreden.

Ook eens sparren hoe je beter balanceert? Neem contact met ons op.

Meer weten?

Edwin Singerling, adviseur op gebied van Leiderschap & Teamontwikkeling, schreef deze blog in samenwerking met SPRING TODAY. Wil je met ons van gedachten wisselen over dit onderwerp? Neem contact met ons op via info@springtoday.nl.

Over SPRING TODAY

SPRING TODAY is een interim, search & consultancy organisatie met dé beste experts op het gebied van Change & Transformation. Wij helpen de top 100 organisaties, nationaal en internationaal, in de transformatie naar ‘de organisatie van morgen’. Samen met onze gepassioneerde Change & Transformation professionals is het onze drive om de veranderkracht, en daarmee het succes van de organisatie te vergroten! Om zo, als organisatie voorop te kunnen blijven lopen in de markt!

Wil jij jouw creativiteit prikkelen? Vraag hier dan ons SPRING Out-of-the-box Doeboek aan. In dit boek vind je werkvormen en formats die je uitdagen en stimuleren om samen tot betere ideeën te komen! En daarnaast inspireren we je graag met tips, waardevolle artikelen en nieuws over onze events.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.