Ben Kuiken Wat is een organisatie organisatie verandering verandermangement

Wat is een organisatie?

Yes, de wereld verandert!

‘De wereld verandert, dus moeten wij (de organisatie) ook veranderen.’ Hoe vaak hoor je bestuurders, managers en hun goeroes deze uitspraak wel niet doen? Maar hoe dan? Hoe verander je een organisatie? Om deze one million dollar question te kunnen beantwoorden, moet je eerst het antwoord vinden op een andere vraag: wat is eigenlijk een organisatie?

Collectief hersenspinsel

In zijn bestseller Sapiens geeft de Israëlische historicus Yuval Noah Harari hier een interessant antwoord op. Hij schrijft daarin dat een organisatie, net als elke andere vorm van menselijke samenwerking, ‘geworteld is in gemeenschappelijke mythen die alleen bestaan in de collectieve fantasie.’ Het bedrijf Peugeot, bijvoorbeeld, is feitelijk niet meer dan een collectief hersenspinsel.

Want ‘in welk opzicht kunnen we zeggen dat Peugeot sa echt bestaat? Er rijden veel Peugeots rond, maar die zijn duidelijk niet het bedrijf zelf. […] Het bedrijf bezit fabrieken, machines en showrooms en heeft monteurs, boekhouders en secretaresses in dienst, maar die vormen samen nog niet het bedrijf Peugeot. Als alle Peugeot-employés getroffen worden door een ramp, die vervolgens alle lopende banden en directiekantoren verwoest, dan nog kan het bedrijf geld lenen, nieuwe mensen in dienst nemen, nieuwe fabrieken bouwen en nieuwe machines aanschaffen.’

Afvalberg van bedrijven

Interessant, hè. Er daar zijn we dan zo druk mee, elke dag weer, met die organisatie. Met een collectief hersenspinsel, dus. De wereld verandert, zeggen we dan, dus moet de organisatie wel mee veranderen. Anders eindigen we net als V&D, Kodak en Verolme op de afvalberg van bedrijven die de tand des tijds niet hebben doorstaan. En dus vergaderen we ons suf, voeren veranderplannen door, gaan dagen op de hei zitten en sturen onze managers naar de beste en duurste business-scholen.

Maar helpt het? Of zouden we beter iets anders kunnen proberen? Bijvoorbeeld door het met elkaar eens te hebben over dat hersenspinsel. Wat voor hersenspinsel heb jij, en is dat wel dezelfde als die ik heb? Zouden we een gezamenlijke missie kunnen benoemen, een collectief hersenspinsel waar we allemaal blij van worden? Hoe ziet dat er uit?

Vliegwiel van verandering

Als je dat eenmaal weet te benoemen en erin slaagt om er ook echt een gezamenlijke missie van te maken, dan komt die verandering vanzelf. Dan gaan mensen namelijk automatisch de juiste dingen doen, en ontstaat er een vliegwiel van verandering. De klant gaat het merken, en vertelt het door. Medewerkers worden weer trots op hún organisatie, en doen net dat stapje extra. Er hoeft minder afgestemd en vergaderd te worden, en meer dingen gaan automatisch goed…

Yes, de wereld verandert, en wij helpen daar graag een handje aan mee!

Meer weten?

Ben Kuiken, filosoof en ontregelaar, schreef deze blog in samenwerking met SPRING TODAY. Wil je met ons van gedachten wisselen over dit onderwerp? Neem contact met ons op via info@springtoday.nl

Over SPRING TODAY

SPRING TODAY is een interim, search & consultancy organisatie met dé beste experts op het gebied van Change & Transformation. Wij helpen de top 100 organisaties, nationaal en internationaal, in de transformatie naar ‘de organisatie van morgen’. Samen met onze gepassioneerde Change & Transformation professionals is het onze drive om de veranderkracht, en daarmee het succes van de organisatie te vergroten! Om zo, als organisatie voorop te kunnen blijven lopen in de markt!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.