Ja, de wereld verandert!

"De wereld verandert, dus moeten wij (de organisatie) ook veranderen." Hoe vaak hoor je directeuren, managers en hun goeroes deze uitspraak doen?

Maar hoe? Hoe verander je een organisatie? Om deze vraag van een miljoen dollar te beantwoorden, moet je eerst het antwoord vinden op een andere vraag: wat is precies een organisatie?

Collectief geesteskind

In zijn bestseller Sapiens geeft de Israëlische historicus Yuval Noah Harari hierop een interessant antwoord. Hij schrijft dat een organisatie, net als elke andere vorm van menselijke samenwerking, "geworteld is in gemeenschappelijke mythen die alleen in de collectieve fantasie bestaan." Het bedrijf Peugeot, bijvoorbeeld, is in feite niet meer dan een collectief verzinsel.

Want 'op welke manier kunnen we zeggen dat Peugeot sa echt bestaat? Er rijden veel Peugeots rond, maar ze zijn duidelijk niet het bedrijf zelf. [...] Het bedrijf bezit fabrieken, machines en showrooms en heeft monteurs, boekhouders en secretaresses in dienst, maar zij vormen nog niet het bedrijf Peugeot. Als alle werknemers van Peugeot worden getroffen door een ramp, die vervolgens alle assemblagelijnen en directiekantoren vernietigt, kan het bedrijf nog steeds geld lenen, nieuwe mensen aannemen, nieuwe fabrieken bouwen en nieuwe machines kopen."

Afvalberg van bedrijven

Interessant, hè. Daar zijn we zo druk mee, elke dag, met die organisatie. Met een collectief hersenspinsel, wel te verstaan. De wereld verandert, zeggen we, dus de organisatie moet mee veranderen. Anders belanden we net als V&D, Kodak en Verolme op de afvalberg van bedrijven die de tand des tijds niet hebben doorstaan. En dus houden we saaie vergaderingen, voeren we veranderplannen uit, brengen we dagen door op de hei en sturen we onze managers naar de beste en duurste business schools.

Maar helpt het? Of moeten we iets anders proberen? Bijvoorbeeld door het met elkaar eens te worden over dat hersenspinsel. Wat voor fantasie heb jij, en is het dezelfde als ik? Kunnen we een gemeenschappelijke missie benoemen, een collectief geesteskind dat ons allemaal gelukkig maakt? Hoe ziet dat eruit?

Vliegwiel van verandering

Als je dat eenmaal weet te benoemen en erin slaagt er een echte gezamenlijke missie van te maken, dan komt die verandering vanzelf. Dan gaan mensen automatisch de juiste dingen doen, en ontstaat er een vliegwiel van verandering. De klant merkt het en geeft het door. Medewerkers worden weer trots op hun organisatie, en gaan die extra mijl. Minder coördinatie en vergaderingen zijn nodig, en meer dingen gaan automatisch goed...

Ja, de wereld verandert, en wij helpen graag!

Heeft u hulp nodig met uw verandering & transformatie uitdagingen?

SPRING TODAY levert de Verandering & Transformatie experts die de taal van de organisatie spreken en de uitdagingen en complexiteit van de context begrijpen. Zij verbinden, creëren beweging en zetten een route uit naar "de organisatie van morgen!

Blog - contactverzoek