Waarom is veranderen toch zo lastig?

In deze blog behandel ik een onderwerp wat ik in de collegebanken leer. Hopelijk geeft dit stof tot nadenken en kan jij, de professional, mij wat inzicht geven in hoeverre dit toegepast wordt in de praktijk. Deze blog behandel ik het onderwerp: Waarom is veranderen toch zo lastig?

Mijn master HRM is een wetenschappelijke opleiding en dus erg theoretisch onderbouwd. Om toch nog de link tot de praktijk te leggen krijgen we vaak Harvard Business School cases voorgelegd waarvoor we een oplossing en/of aanbeveling moeten schrijven. Zoals docenten altijd benadrukken: ‘there is no such thing as a perfect case solution’. Op basis van literatuur zou je dus de meest geschikte oplossing moeten voorschrijven, voor die specifieke situatie. Dit zette me aan het denken, want als er geen perfecte oplossing bestaat: hoe relevant is het dan voor de praktijk?

Een case in het bijzonder trok mijn aandacht. De Nokia case. Nokia is een bedrijf dat iedereen kent, de telefoons die niet kapot te krijgen zijn met als meest belangrijke feature: het beroemde snakespelletje. In plaats van hun dominantie op de telefoonmarkt door te zetten, heeft het bedrijf veel marktaandeel verloren en kan het al lang de Apple’s en Samsungs niet meer bij houden. Dit komt omdat Nokia te laat, of eigenlijk nauwelijks, heeft gereageerd op een veranderende markt. Waarom wilde dit bedrijf in eerste instantie niet iets veranderen? En wat maakt verandering nou zo lastig?

Kijkend naar de literatuur is er ontzettend veel beschikbaar over verandermanagement, verander trajecten en processen. Een artikel beschrijft de 7 stappen voor een succesvolle verandering, terwijl een ander weer 5 principes beschrijft. Er zit enige overlap tussen, maar toch ook aardige verschillen. Dit roept hetzelfde gevoel op als het hebben van geen perfecte case oplossing: waarom is er zoveel beschikbaar en waarom is er geen ideale ‘one size fits all’ proces voor verandering? Natuurlijk is het logisch dat er geen uniforme aanpak is voor verandering. Elke organisatie is anders en heeft dus ook een andere aanpak nodig. Maar zou het niet makkelijker zijn als er gewoon één framework is voor verandertrajecten en daar per organisatie een eigen invulling aan gegeven wordt?

Er was een regel die mij opviel tussen al deze artikelen en die, wat mij betreft, de spijker op zijn kop slaat. Organisaties en ook mensen krijgen in een veranderende omgeving te maken met verliezen, zowel psychologisch als materieel. De perceptie van deze potentiële verliezen leidt tot weerstand. En juist de weerstand is hetgeen veranderen nou zo lastig maakt. Men wil niet veranderen, bedrijven willen niet veranderen. Dat is waarom er zoveel verschillende trajecten beschreven staan en de mogelijkheden voor changemanagement zo oneindig zijn. Als ik kijk naar suggesties die de literatuur nu geeft, van de literatuur die ik tot nog toe over dit onderwerp heb gelezen, was een stuk over open communicatie hetgeen waarvan ik dacht dat dat de weerstand het meest zou verminderen. Hierbij is het van belang dat er op elk level het ‘waarom’ van veranderen goed wordt uitgelegd. Ook bottom – up communicatie is hierbij erg belangrijk. Hierbij kan (top)management leren over eventuele problemen die ze tegen zouden kunnen komen bij de implementatie van verandering. Nu mijn vraag aan jullie, de experts: In hoeverre zijn jullie het hier mee eens? Wat zijn jullie eigen ervaringen op het gebied van verandering en wat werkt voor jullie?

Terugkijkend naar de Nokia case, ze waren in de jaren 90 marktleider binnen een markt waarin de groeimogelijkheden ongekend waren. Ze waren al de beste met de hoogste omzet, dus waarom zou je dan nog je strategie aanpassen? Omdat als je dus niet verandert, je uiteindelijk ingehaald kan worden door niet alleen je omgeving, maar ook door je eigen succes.

Meer weten?

Jessica Stoel, HR professional, schreef deze blog in samenwerking met SPRING TODAY. Wil je met ons van gedachten wisselen over dit onderwerp? Neem contact met ons op via info@springtoday.nl

Over SPRING TODAY

SPRING TODAY is een interim, search & consultancy organisatie met dé beste experts op het gebied van Change & Transformation. Wij helpen de top 100 organisaties, nationaal en internationaal, in de transformatie naar ‘de organisatie van morgen’. Samen met onze gepassioneerde Change & Transformation professionals is het onze drive om de veranderkracht, en daarmee het succes van de organisatie te vergroten! Om zo, als organisatie voorop te kunnen blijven lopen in de markt!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.