Wat bedoelen we daarmee? Organisatorische veranderingen komen vaak niet van de grond of bereiken niet de gewenste doelen. We willen graag complexe veranderingen in goede banen leiden. Maar is dit echt mogelijk?

Hoe een organisatiewetenschapper veranderprocessen ontrafelt en beïnvloedt Natuurlijk is het belangrijk om aan het begin van een veranderproces een doel of resultaat te formuleren.

En natuurlijk is het niet altijd mogelijk om projecten binnen de gestelde tijd en het budget te realiseren, omdat de werkelijkheid vaak veel weerbarstiger blijkt dan aanvankelijk gedacht. Maar een duidelijk doel of resultaat geeft wel richting aan een veranderproces en zorgt ervoor dat iedereen weet waar de organisatie naartoe wil.

De uitvoering van een veranderproces hangt echter mede af van het gevoel van urgentie en hoe dringend en relevant het is om te veranderen. Is de reden voor verandering "druk van buitenaf"? Is er een conflict? Willen we verbeteren of moeten we innoveren? Of moeten we zelfs onze organisatieprincipes aanpassen? Dit alles bepaalt mede de snelheid van de noodzakelijke verandering.

Hoe duidelijker het gewenste resultaat/doel kan worden beschreven en hoe beter bekend is hoe dit moet worden bereikt, hoe gemakkelijker het is om het veranderproces in fasen en stappen te definiëren. Maar dat is vaak niet het geval en daarom is de diagnosefase voor een organisatiewetenschapper van groot belang. In deze fase probeer je vanuit verschillende perspectieven naar de werkelijkheid te kijken en samen met de opdrachtgever de vraag achter de vraag te puzzelen om de situatie en het probleem goed te begrijpen.

Dit betekent echter niet dat er eindeloos veel tijd is om te onderzoeken, te analyseren en opnieuw te onderzoeken. Wij consultants zijn er om klanten te helpen hun complexiteit te verminderen en tempo te houden in het proces.

Maar ook de uitvoering van het veranderplan en de uitvoeringsfase zijn belangrijk. Gaan we interventies eenmalig toepassen of zijn meerdere cyclische processen van opeenvolgende interventies nodig? Gaan we ons duidelijk richten op het resultaat of op het proces? Dit zijn allerlei overwegingen die de aanpak beïnvloeden.

En ja, daar gebruiken we allerlei modellen voor. En natuurlijk weten we dat een model slechts een 'beperkte' weergave van de werkelijkheid is, maar het helpt wel om naar het probleem te kijken. Het is juist onze kracht om verschillende modellen te vergelijken en te weten wanneer je welk model kunt toepassen. Meerdere keren naar een situatie kijken helpt om aandacht te houden voor de weerbarstige werkelijkheid. En dat is lastig als het gaat om menselijk gedrag dat veranderprocessen op allerlei manieren kan beïnvloeden. Gedrag dat wordt beïnvloed door een duidelijke of onduidelijke visie & strategie, persoonlijke motieven, allerlei aannames en overtuigingen, door groepsdruk en door machtsspelletjes in organisaties.

In hoeverre zijn mensen dan nog te beïnvloeden en kan een organisatie nog gemaakt worden?

Heeft u hulp nodig met uw verandering & transformatie uitdagingen?

SPRING TODAY levert de Verandering & Transformatie experts die de taal van de organisatie spreken en de uitdagingen en complexiteit van de context begrijpen. Zij verbinden, creëren beweging en zetten een route uit naar "de organisatie van morgen!

Blog - contactverzoek