Wat bedoelen we daarmee? Organisatorische veranderingen komen vaak niet van de grond of bereiken niet de gewenste doelen. We willen graag complexe veranderingen in goede banen leiden.
Maar is dit echt mogelijk?

Lineaire benadering

Uit onderzoek blijkt dat bedrijven de beginfase van projecten - waar de mate van complexiteit en chaos groot zijn - zo kort mogelijk maken. Beheers onzekerheden. Risico's beperken. Snel sturen op implementatie. Als de doelgroep al een keer gesproken heeft, is dat vaak eenmalig; veel te weinig! Deze projectmatige aanpak leidt vaak tot een verkeerde probleem-oplossing fit. Daardoor wordt het resultaat uiteindelijk niet overgenomen door de gebruiker.

Omarm de complexiteit

Het is precies deze eerste fase - de "zoekfase" die Steve Blank beschrijft - die essentieel is voor het succes van een project. Een fase waarin je moet zoeken naar complexiteit in plaats van het managen van onzekerheden. Waarin je een ambitie stelt die richting geeft. Je betrekt de doelgroep bij het proces. Wil je de perspectieven van alle stakeholders kennen. Tools gebruikt om (latente) behoeften in kaart te brengen met bijvoorbeeld context mapping of fotodagboeken. Gemaakte aannames worden getoetst. Samen oplossingen co-creëren. En experimenteer met het resultaat binnen de doelgroep. Zo maak je verschillende iteraties totdat de juiste market fit of organizational fit is gevonden. Hoe meer de doelgroep betrokken is bij het proces, hoe groter de kans dat de doelgroep het resultaat gaat gebruiken.

Dit is hoe een ontwerpproces werkt en hoe een itteratief proces werkt en zich onderscheidt van een projectmatige aanpak. Het stellen van een doel of een ambitie aan het begin van een project is richtinggevend. Niet om op afgerekend te worden, maar om richting te hebben. En als je een doel 'gewaagd' genoeg durft te maken, brengt het al beweging.

De eerste ideeën zijn vaak de rechtste lijn naar dit doel. Pas als we die lijn loslaten, als we verder gaan dan de rationele werkelijkheid, als we samen visies op tafel leggen en openstaan voor wat er zou kunnen, dan ontstaat er creatie met gezamenlijke oplossingen.

Je komt aspecten tegen die je van tevoren niet had kunnen bedenken. Tijdens het proces ontstaan kaders. Bijvoorbeeld door wensen van belanghebbenden, regels uit wetgeving of behoeften van gebruikers.

En, in hoeverre kan een organisatie nog gemaakt worden?

 

 

Heeft u hulp nodig met uw verandering & transformatie uitdagingen?

SPRING TODAY levert de Verandering & Transformatie experts die de taal van de organisatie spreken en de uitdagingen en complexiteit van de context begrijpen. Zij verbinden, creëren beweging en zetten een route uit naar "de organisatie van morgen!

Blog - contactverzoek