In onze vorige blog Design Thinking, wat vraagt dat van je, sprak Michiel Prins over hoe Design Thinking alleen succesvol kan worden ingezet als je je bewust bent van je eigen overtuigingen.

De belofte van Design Thinking is dat je met behulp van Design Thinking complexe uitdagingen kunt oplossen. Ze richten zich altijd op de eindgebruiker, de klant en het veronderstelt het maken van vele iteraties door middel van onderzoek en experimenten.

Veel nieuwe inzichten en vooral veel energie!

Design Thinking is uitgevonden door mensen die vooral vanuit hun rechterhersenhelft werken: design, industrieel ontwerp, intuïtief. In het bedrijfsleven, waar Design Thinking nu vrij populair is, vinden we veel mensen en organisatiestructuren die werken vanuit de linkerhersenhelft: proces, logisch en rationeel.

In Design Thinking sessies wordt ook de rechterhersenhelft aan het werk gezet en dat levert vooral tijdens de sessies veel nieuwe inzichten op en niet te vergeten: veel energie! De zaadjes zijn geplant van een 'anders, een nieuwe mindset' en de oplossingen zijn bedacht.

Nu kan het implementatieproces beginnen. Of niet?

Design Thinking als mindset

De uitrol begint? Ah, we zijn weer terug bij het lineaire, left-brain denken. Niets mis mee, maar dat is niet bepaald de bedoeling als je aan de slag gaat met Design Thinking. We gaan niet meer van A naar B, maar zijn in de sessies al begonnen met een iteratief proces.

Je hebt het misschien al eerder gehoord: Design Thinking is een mindset en daarmee raken we meteen de kern van het al dan niet succesvol opvolgen van wat in de sessies is aangewakkerd.

Design Thinking het begin van een 'cultuurverandering'?

Eenmaal terug in de organisatie, waar het (samen)werken niet anders is dan bij een Design Thinking sessie, zien we dat de energie van deze sessies al snel aan de orde van de dag is. En de implementatie van de bedachte ideeën wordt lineair opgestart. Dat is jammer, want Design Thinking komt niet alleen met oplossingen voor complexe uitdagingen, het brengt meteen een andere manier van kijken en samenwerken op gang.

Een klant van mij gaf onlangs de feedback: "Ik had niet verwacht dat als je de medewerkers betrekt bij je uitdagingen, er zoveel oplossingsrichtingen bedacht kunnen worden, wauw!"

Het gebruik van Design Thinking kan veel meer opleveren dan alleen oplossingen voor complexe uitdagingen:

  • Mensen voelen zich veel meer betrokken, werknemerstevredenheid
  • Mensen kunnen bijdragen op basis van hun eigen talenten
  • De organisatie wordt wendbaarder
  • Mensen leren door een andere bril te kijken, waardoor meer verbinding en begrip ontstaat.

Wat mij betreft is Design Thinking het begin van een cultuurverandering, een andere manier van kijken en samenwerken: een andere mindset, waarin wat in de sessies is gestimuleerd, eenmaal terug in de organisatie tot bloei kan komen.

 

Heeft u hulp nodig met uw verandering & transformatie uitdagingen?

SPRING TODAY levert de Verandering & Transformatie experts die de taal van de organisatie spreken en de uitdagingen en complexiteit van de context begrijpen. Zij verbinden, creëren beweging en zetten een route uit naar "de organisatie van morgen!

Blog - contactverzoek