actief luisteren leiderschap teamcoaching

Geen goed leiderschap zonder actief luisteren

In deze blog behandel ik een onderwerp wat ik in de collegebanken leer. Hopelijk geeft dit stof tot nadenken, en kan jij, de professional, mij wat inzicht geven in hoeverre dit toegepast wordt in de praktijk. Deze blog behandel ik het onderwerp: De kunst van het luisteren. 

Een van de interessante vakken, die ik volg aan de University of North Carolina heet ‘Communication for developing leaders’. Dit vak overtreft al mijn verwachtingen, doordat het veel verschillende perspectieven over optimale communicatie geeft. Waar ik in eerste instantie dacht dat communicatie voor leadership development vooral gaat over overtuigingskracht, intonatie en houding, zat ik er compleet naast. Een goede leider luistert! Vaak hoort men wel wat er gezegd wordt, maar er wordt maar weinig echt geluisterd. Of zoals een quote luidt: ‘’I know you believe you understand what you think I said, but I am not sure you realize that what you heard is not what I meant’’ (Tepper, D., 2003). Er zit dus wel degelijk een verschil tussen horen wat er gezegd wordt versus luisteren naar wat er gezegd wordt. Wat maakt luisteren nou zo belangrijk? Hoe kan het dat luisteren voor sommige leiders zo lastig is? En wat kan actief luisteren precies opleveren?

Actief luisteren bestaat uit het proces van het ontvangen van hetgeen er gezegd wordt, het geven van betekenis aan hetgeen er gezegd wordt en het reageren op gesproken en non-verbale berichten. De kunst van het actief luisteren bestaat eigenlijk maar uit een ding: de wil om daadwerkelijk te begrijpen wat de ander zegt, en dit te reflecteren naar de gesprekspartner. De focus bij actief luisteren bestaat uit drie punten: hetgeen daadwerkelijk gezegd wordt, empathie en bodylanguage. Hierbij zijn er verschillende vormen van luisteren. Een voorbeeld hiervan is reflecterend luisteren, een vorm waarbij je als luisteraar de inhoud van het bericht en de gevoelens van de spreker checkt, door reflecterende vragen te stellen. Een andere vorm van actief luisteren bestaat uit het begrijpen van de onderliggende betekenis van de berichten van de spreker. Ondanks dat actief luisteren vrij lastig kan zijn, is het wel een skill die men kan leren. Eén ding dat hierbij van belang is, is het hebben van een open mindset. Als luisteraar moet je oprechte interesse hebben in je omgeving, en de verschillende perspectieven, die men kan hebben.

Oprechte interesse hebben in de verschillende perspectieven in onze omgeving is vaak lastig. Tegenwoordig zijn er veel prikkels, die ons afleiden. Hoe vaak gebeurt het niet dat men tijdens een meeting op zijn of haar telefoon of laptop zit te typen. Managers zijn vaak erg druk, er wordt veel van ze gevraagd. Altijd is er wel een situatie of een persoon die snel een antwoord verwacht. Zoals Simon Sinek in deze clip uitlegt, kan het gebruik van bijvoorbeeld een telefoon of laptop de relatie/communicatie tussen zender en ontvanger flink verstoren. Een goede manager neemt de tijd om daadwerkelijk te luisteren naar wat er gezegd wordt, zonder dat hij of zij afgeleid wordt door andere prikkels van buitenaf.

Dit klinkt voor de hand liggend, maar actief luisteren kan veel meer opleveren dan in eerste instantie gedacht wordt. Men vindt het prettig om te praten over zichzelf. Als hij of zij dan het gevoel krijgt dat de ontvanger niet écht luistert, of weinig interesse heeft in hetgeen er gezegd wordt, kan dit de relatie verstoren. Dit heeft een aantal negatieve gevolgen. Een nadeel is dat men minder bereid is om te delen. Hij of zij zal minder snel zijn of haar mening of gevoelens delen met de omgeving. Hierdoor wordt het lastiger om tot de daadwerkelijke boodschap te komen, en dus ook met eventuele oplossingen voor situaties die daarom vragen. Het onder de knie krijgen van actief luisteren kost tijd en energie. Het kan soms ontzettend vermoeiend zijn om continu proberen te begrijpen wat de zender precies bedoelt of welk punt duidelijk gemaakt moet worden. Daarnaast is het van belang om niet het gesprek over te nemen, maar de gesprekspartner het gesprek te laten leiden, wat soms ook erg lastig kan zijn. Kortom actief luisteren kan dusdanig veel opleveren, dat het er uiteindelijk voor kan zorgen dat je de ander beter begrijpt, daarmee samen tot betere oplossingen komt en dus een betere leider wordt.

Bent u van mening dat de leiders in uw organisatie echt luisteren? Merkt u verschil tussen mensen die daadwerkelijk luisteren en mensen die alleen maar horen wat er gezegd wordt? Ik hoor graag van u uw ervaringen met de kunst van het actief luisteren.

Meer weten?

Jessica Stoel, HR professional, schreef deze blog in samenwerking met SPRING TODAY. Wil je met ons van gedachten wisselen over dit onderwerp? Neem contact met ons op via info@springtoday.nl

Over SPRING TODAY

SPRING TODAY is een interim, search & consultancy organisatie met dé beste experts op het gebied van Change & Transformation. Wij helpen de top 100 organisaties, nationaal en internationaal, in de transformatie naar ‘de organisatie van morgen’. Samen met onze gepassioneerde Change & Transformation professionals is het onze drive om de veranderkracht, en daarmee het succes van de organisatie te vergroten! Om zo, als organisatie voorop te kunnen blijven lopen in de markt!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.