innovatieve organisaties

Innovatieve organisaties luisteren beter naar hun medewerkers

Successen op grote schaal zie je terug bij organisaties die goed luisteren naar hun medewerkers. De Braziliaan Ricardo Semler trok het bedrijf Semco uit het slop door er op een andere manier naar te kijken. Hij bekeek het slechtlopende bedrijf Semco vanuit een andere invalshoek.

Wie vertelt mij waarom ons bedrijf slecht loopt?

“De medewerkers hebben het meest contact met de klanten, zij moeten het weten”, dacht Semler. Toen hij dit echter aan zijn het managementteam vertelde, werd hij praktisch uitgelachen. Hoe haalde hij het in zijn hoofd om te bedenken dat de medewerkers meer wisten dan zij? Nee, de managers zouden hem wel precies vertellen wat er aan de hand was. Stel je voor, zij voelden zich bijna ‘medewerkers’ terwijl ze het management waren! Maar ja, ze moesten wel met hem meebewegen, als zoon van hun eerdere baas.
Ricardo kwam er al snel achter dat er weinig nieuws uit het managementteam kwam. De creativiteit en innovatiekracht waren compleet verdwenen. Ze dreven op hun oude gedachtengoed en deze paste niet meer in de huidige markt. Nee, Ricardo wist dat het anders zou moeten. Hij besloot twee derde van het managementteam te ontslaan en ging de organisatie in om te kijken hoe de medewerkers erbij zaten. Wat drijft hen en hoe zien zij het proces van de achteruitgang van het bedrijf?

Werken medewerkers überhaupt mee aan een nieuwe organisatie inrichting?

Ricardo heeft in 2 weken tijd 100 medewerkers gesproken van verschillende afdelingen. Hij wilde niet weten wat ze deden. Hij wilde dat ze een roze bril gingen opzetten en dan hem vertelden wat ze zagen. Hoe zag Semco eruit door een roze bril? Medewerkers bedachten de mooiste dingen, er kwamen nieuwe producten voorbij, managers waren niet meer nodig, ze bedachten zelfs dat ze hun eigen loon konden vaststellen en of ze promotie nodig hadden.

Changemanagement niet meer nodig?

Nee, dat konden ze zelf wel bedenken. Al die dure externe consultants. Waar het echt mis ging was dat er nooit echt naar hen geluisterd werd. Die managers zaten maar met elkaar te vergaderen en te bedenken hoe ze hun talenten op de afdeling het beste konden inzetten. Ze bedachten dit alles achter gesloten deuren en vertelden dan de medewerkers hoe ze het zagen, met alle goede bedoelingen. De medewerkers vroegen zich af waarom ze dit hadden bedacht zonder hen daarin te betrekken. Waarom vroegen ze het hen niet zelf?

Van A naar LEF!

Het is een inspirerend verhaal van Ricardo Semler. Maar hoe pak je zo’n proces nu zelf aan? Laten we beginnen bij LEF! Het vraagt namelijk wel om een behoorlijke dosis lef om je bedrijf een dergelijke ommekeer te laten maken. En daarmee hebben we gelijk de grootste angel te pakken, de rest gaat dan vanzelf, toch?
Bij Ricardo leek het water behoorlijk aan de lippen te staan, het ging immers niet goed met het bedrijf. Er was urgentie en hij voelde eerst zijn managementteam aan de tand of zij ditzelfde urgentiebesef hadden. Stap 1 in iedere verandering en toch zo vaak over geslagen.
Wat Ricardo deed was echter grootser; hij ging de organisatie in, sprak met 100 medewerkers en wist wat hem te doen stond.

Wanneer je het vertrouwen krijgt is LEF een stuk gemakkelijker

Wat mij intrigeert in zijn verhaal is het verhaal van de medewerkers; hoe open waren zij tegen hem? Als we lezen wat hij daarna gedaan heeft, is duidelijk dat ze de vrijheid hebben gevoeld om te praten. Ze hebben vertrouwen gekregen en alle ruimte om de gekste ideeën te bedenken, zonder daarop afgerekend te worden in welke zin dan ook. Oordeelloos brainstormen …. heeft u dat weleens geprobeerd? Het waren de medewerkers die kwamen met innovatieve ideeën. Hij heeft hen vertrouwen gegeven en blijkbaar angst weggenomen. En zij hebben hem het vertrouwen gegeven om de ommekeer een stuk gemakkelijker te maken.
Dus is dit dan niet de allereerste stap, stap 0? Vertrouwen geven én krijgen om vanuit daar innovatieve organisaties te bouwen? Niet met een managementteam, maar met een gehele organisatie.
Bent u benieuwd wat uw medewerkers te vertellen hebben en/of hoe u vertrouwen kunt geven en ontvangen? Onder een kop koffie hoor ik graag uw verhaal!

Meer weten?

Solita Bruning, facilitator van (sociale) innovatie, schreef deze blog in samenwerking met SPRING TODAY. Wil je met ons van gedachten wisselen over dit onderwerp? Neem contact met ons op via info@springtoday.nl.

Over SPRING TODAY

SPRING TODAY is een interim, search & consultancy organisatie met dé beste experts op het gebied van Change & Transformation. Wij helpen de top 100 organisaties, nationaal en internationaal, in de transformatie naar ‘de organisatie van morgen’. Samen met onze gepassioneerde Change & Transformation professionals is het onze drive om de veranderkracht, en daarmee het succes van de organisatie te vergroten! Om zo, als organisatie voorop te kunnen blijven lopen in de markt!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.