blog kees flink sociale innovatie

Aansluiten bij wat er is…

Enige tijd geleden kwam ik in gesprek met de HR-directeur van een groot bedrijf, die mij vertelde dat zij al een tijd bezig waren om de omslag te maken van het verkopen van producten naar het verkopen van oplossingen. Haast was geboden want de concurrentie hijgde in hun nek. Alleen… het ging allemaal niet zo snel als gewenst.

Het verkopen van oplossingen vroeg natuurlijk andere competenties dan het verkopen van producten. Maar welke? En hoe kon je die dan versneld ontwikkelen? Een ding stond vast: de afdeling opleidingen was nog erg traditioneel ingesteld en was niet in staat om de omslag te helpen realiseren. Of ik kon helpen? Maar ik moest wel zoveel mogelijk gebruikmaken van bestaand HR-instrumentarium. Aansluiten bij wat er is…

Wat bleek? HR was om de omslag te realiseren een organisatieveranderingstraject gestart, waarbij het hele functiegebouw zou worden herzien. Alle functies werden opnieuw beschreven en gewaardeerd. En tegelijkertijd werd een nieuw performance management systeem ingevoerd om solution selling te bevorderen. Dit hele proces liep al ruim een jaar en was nog lang niet klaar. Gedegen HR-werk. Maar helaas niet erg snel.

De business managers waren dan ook niet erg tevreden met het tempo. De organisatieverandering duurde te lang om hun “key battles” te kunnen winnen. Daarvoor hoefde immers niet de hele organisatie in één keer te veranderen. Bovendien liep de traditionele business nog steeds gewoon door. De metafoor die werd gebruikt was: we proberen een tanker door het ijs te duwen en noemen dat snel, maar dat is het niet. We moesten op zoek naar de ijsbrekers om de weg vrij te maken.

Door om te denken, kreeg “aansluiten bij wat er is…” opeens een heel andere betekenis. We moesten juist bij de bestaande organisatie aansluiten. Door met het directieteam op zoek te gaan naar die paar functies die superkritisch zijn voor snel succes en die paar kritische competenties die zorgen voor het verschil tussen winnen of verliezen, konden we toptalent op deze functies versneld helpen ontwikkelen of waar nodig aantrekken. Gerichte on the job learning en coaching van individuen of groepen deed de rest.

Met deze sociaal innovatieve aanpak kon de doorlooptijd worden teruggebracht van meer dan 1 jaar naar 3 maanden. Hoe? Hierover later meer…

Meer weten?

Wil je met ons van gedachten wisselen over dit artikel of onderwerp? Neem contact met ons op via info@springtoday.nl.

Over SPRING TODAY

SPRING TODAY is een interim, search & consultancy organisatie met dé beste experts op het gebied van Change & Transformation. Wij helpen de top 100 organisaties, nationaal en internationaal, in de transformatie naar ‘de organisatie van morgen’. Samen met onze gepassioneerde Change & Transformation professionals is het onze drive om de veranderkracht, en daarmee het succes van de organisatie te vergroten! Om zo, als organisatie voorop te kunnen blijven lopen in de markt!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.